En hjälpande hand



Eld, eld o ännu mer eld.. Gjorde brandövningen till hemtjänstjobbet idag. Riktigt segt till en början när killen som informerade stått o pratat i en timme. Men efter en kopp te och kaffe så var jag på allerten igen o gäspningarna försvann.
Riktigt intressant ändå. Har gjort endel brandövningar genom åren i skolan och även genom lite andra saker som 4H och ja nu minns jag inte riktigt alla gånger. Men jag trodde jag redan hört allt en gång. Men mycket hade verkligen ändrats, när det gällde räddning av människor bl.a.
En brandövning borde alla människor gå igenom.. Tänker man efter och sätter sig in i att det var en själv som varit med i en bilolycka t.ex så skulle man verkligen inte vilja möta på en person som inte vet vad den gör och tror att det hjälper en och gör en bara mer illa utan vetskap om det.

Några saker jag lärde mig idag är:
  • Har en bilolycka hänt och du är först på plats, ring 112 och överblicka osv.. Sitter personen fortfarande kvar i bilen - knacka inte på sidorutan nacken kan vara bruten och vrids den i sidled så kan man bl.a bli förlamad. Knacka på framrutan för att försöka få kontakt med personen.
    Misstänker du att personen har brutit t.ex nacken och bilen inte är i sånt dåligt skicka att det kan börja brinna så sätt dig så du kan hålla bak huvudet tills hjälp kommer. Sitter personen med huvudet på ratten finns risk att han/hon inte får luft, genom att hålla huvudet bakåt så öppnas luftvägarna, är nacken bruten så kan man hålla huvudet bakåt utan att göra någon skada.
  • En person har satt en matbit i halsen. Ställ dig bakom och lägg armarna runt midjan, knyt ena näven och lägg den strax över naveln, lägg andra handen över och tryck inåt och uppåt. Ibland kommer den inte ut första försöket så man kan få trycka några gånger.
    Kommer ingen matbit ut så lägg personen på rygg och gör "mun mot mun"-metoden, på så sätt blåses matbiten in i lungorna istället och personen får operera ut matbiten istället, men får iaf luft och överlever.
  • Ett barn mellan 0-3år får hjärtstopp, tryck med två fingrar på bröstkorgen 32ggr, 32ggr, 32ggr (Ja, upprepa det 3 gånger) innan du ringer 112. Ett litet barns kropp har inte utvecklat alla organ och behöver just därför längre o mer underhållning så fort som möjligt.
  • Ett vanligt vardagsrum med modern möblering med en soffa, fotölj, bord, tv o gardiner bl.a är övertänt på 3minuter.
  • Vanligaste dödsolyckorna i hemmet är fallolyckor på människor över 65år.
  • Ge aldrig en chockad person som varit med i en olycka vatten. Den kan ha inre skador bl.a och får inte dricka något i det fallet. Några tecken på en chockad person är den vita hudtonen, påstår att allt är okej när den kliver ur olyckan, hyperventilerar, fryser trots varm temperatur, kan inbilla sig saker bl.a.
  • Har en medmänniska varit med i en olycka - Gör någonting, bättre att göra något än ingenting!! 
Ja, det var några av sakerna jag lärde mig under dessa 3 timmar idag. Och det var några otroligt lärorika 3timmar. Lärde mig otroligt mycket mer som ligger lite mer begravt i mitt undermedvetna just nu så jag minns det bara inte. ^^,
Men får ni möjlighet att göra en brandövning eller livräddningsövning, så ta chansen. Man vet aldrig när olyckan är framme och hur mycket hjälp man isåfall kan göra med en sån liten utbildning i bakhuvudet. Man lär sig mer än man tror.
Bara dom trycken på luftkorgen kan rädda liv. Det gjorde dom på en nära vän till mig.. Tack gode gud! Hade inte hans vän varit med honom när den olyckan var framme så hade han inte funnits i mitt liv idag.

--<-@



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0